עבודה סמנריונית על חייו של אבי כפליט במחנה הפליטים "גאולה" באיזור עדן.

רישומים וחוויות מתהליך כתיבת עבודה סמנריונית על חייו של אבי כפליט במחנה הפליטים "גאולה" באיזור עדן וחלקים מהעבודה עצמה.

למה דווקא מחנה חאשד?
שני הורי עלו לישראל מתימן. אמי עלתה בשנת 1945 בהעפלה בלתי ליגאלית מעדן לישראל, אבי ומשפחתו הגיעו אל עדן שבועות בודדים לאחר משפחת אמי אך במהלך שבועות אלו התרחשה דרמה עולמית: מלחמת העולם השנייה הסתיימה ויהודי תימן שהיו בעדן מצאו עצמם חסרי יכולת לעלות לארץ ישראל, עד 1949, שנה לאחר קום המדינה.
השנים בעדן זכורות היטב לאבי וכילדים הוא נהג לספר לנו סיפורים רבים על ה"מחנה". הסיפורים היו בעלי נופך אקזוטי ונשמעו לאוזן הצברית לעיתים קרובות כמו סיפורי אגדות: חיים במדבר במחנה מגודר שיש לשמור את גדרותיו יום ולילה, מנהלים שצריך לבקש רשותם לפני כמעט כל פעולה, צורך להתמודד עם קשיי מזג האוויר והרעב, התחפשות לערבי כדי להיכנס לעיר עדן והסיפור הנורא על פרעות עדן שהיו קיימות רק בסיפורים של אבא ולא למדנו עליהן בבית הספר.

הנושא האקזוטי ריתק אותי והחלטתי לעסוק בו בעבודתי.

יום חמישי, 23 בספטמבר 2010

יוצאים לדרך

ההתחלה של מסעי בעקבות אבא הייתה בהחלטה ללמוד באונ' הפתוחה את הקורס "יהודי תימן". בדיקה מקרית בעת בחירת קורס מתקדם העלתה שאני עומדת בתנאי הקורס וזה היה הכי ברור בעולם עבורי להירשם אליו.


מהלך הקורס היה משעשע למדי: התלמידים בכיתה התחלקו ל"תימנים" ולאלו שלא, מרבית התלמידים "התימנים" שלטו למדי בחומר הקורס, בהווי החיים בתימן, כל אחת לפי מה שזכרה מבית הוריה.
לי זו הייתה חוויה נפלאה!
כל סיפורי ילדותי צצו ועלו כשאלות בממן וכחלק מההרצאות: איך מתמודדים עם ההנחיה לאסלם ילדים יהודים בכוח? (מחתנים אותם בכל מחיר או מבריחים אותם לעדן ומתפללים לטוב),  למה היה קיים צורך לצאת לנדוד בכפרים מרוחקים? (התמעטות העבודה של בעלי מקצוע זעירים בגלל המהפיכה התעשייתית),  מס הג'זיה שהיהודים היו מחוייבים לשלם ואופן האיסוף שלו,  המורי - מלמד התינוקות והילדים,  אגירת מזון (כמקצוע) על ידי היהודים ומכירתו בעיתות מצוקה במחיר גבוה,  ה"לבאס" (קישוטי הרגלים) של הנשים ועוד סיפורים לרוב שאת כולם שמעתי מהסבתות שלי, מהורי אפילו מחמי וחמותי.


לאחר שעברתי את המבחן וקיבלתי אישור לעבודה סמנריונית בקורס, התלבטתי בין מספר נושאים:
  1. מס הג'זייה ואופן האיסוף שלו  (אבא של חמי היה נציג בפני האימאם בצנעא ולו ולבני משפחתו יש סיפורים רבים בנושא זה).
  2. נשים, נשים, נשים... אורחות חייהן, סדר היום שלהן, השירים המיוחדים  (בעיקר הקינות שקורעות את הלב וגורמות לעין הקשוחה מכל לדמוע),  מעמדן בתימן ובארץ ועוד ועוד... סביב נושא זה אפשר לשאול כמה וכמה שאלות מחקר.
  3. חיתון ילדות וילדים בתימן - גם בנושא זה יש באמתחתי סיפורים רבים, הגיל הצעיר, המנהגים והפתגמים סביב הנושא, חינוך הבנות מגיל אפס להיות אשת איש  ("אם היית חיה בתימן, לא היו מוצאים לך שידוך" זה משפט שגדלתי עליו ונאמר בכל פעם שגיליתי את חוסר כשרוני הבולט בעבודות הבית),  חינוך הבנים מגיל אפס להיות אחראי ומפרנס למשפחה, אנקדוטות על כלות שברחו ביום החופה, סיפורי שנאה בשידוכים לא מוצלחים וסיפורי אהבה נפלאים ומרגשים כמו סבתא וסבא שלי שחיו בשנים הראשונות לנישואיהם כמו אח ואחות ללא כל מגע מיני כי סבי בן ה 21 ריחם על הילדה בת ה 11 שישנה לצידו  (עד שאבא של סבי גילה את השערורייה ואילץ אותו באיומים ואף מכות פיזיות לממש את נישואיו).
  4. שדים , ובמיוחד שדות, בתימן - אבא שלי הוא "מלך" הסיפורים בנושא מרתק זה, ובכלל, כווווולם מספרים על השדים שהיו בתימן: הם התחברו לבני האדם, ניסו להכשיל אותם או לפעמים עזרו להם. השדות ניסו להתחתן עם גבר בן אנוש ולהפיל אותו ברשתן בכל דרך פיתוי אפשרית. לאבא של חמותי  (סעיד, שהיה שכן של סבא שלי בתימן)  היה חבר שד שלבש את דמותו של סעיד בלילות והיה אורג בנול כל הלילה, הוא גם ייעץ לו לאגור כמויות מסחריות של מלח ואחר כך למכור אותו במחיר מופקע כאשר היה מחסור, האגדה אומרת שבזכות שד זה, סעיד היה בתימן עשיר מופלג. (מה שגרם לסבא שלי התרגשות מאוד גדולה כאשר התברר לו שאני מתחתנת עם הנכד של סעיד).


לבסוף בחרתי נושא שעניין אותי לא פחות משאר הנושאים: מחנה הפליטים היהודים בחאשד שליד עדן.
אבא שלי הגיע אל המחנה בגיל 18 (משוער), בחור צעיר והיפראקטיבי שראה את ד"ר בייגל מרכז סביבו צעירים מקרב פליטי היהודים באיזור עדן. למרות גילו הצעיר מהם, הוא פנה אל ד"ג בייגל וביקש לעלות למשאית, צעירים אלו  הקימו את מחנה הפליטים והיו לשומרי המחנה. כ 5 שנים היה אבי במחנה, הוא עבר שם חוויות רבות שאת חלקן אני מדקלמת בע"פ כי הן נכנסו לאוסף הסיפורים הקבועים שהוא נוהג לספר בערבי שבתות או חגים, כאשר יש לו מצב רוח טוב:
ההתחפשות לערבי כדי למצוא עבודה,  מציאת הסבתא האבודה שלא אשרו לה לעלות לישראל,  הבריחה לתוך המחנה ביום של פרעות עדן,  המאבק להכניס את אמו ואחותו לתוך המחנה ועוד סיפורים רבים.


בחירת הנושא, קבלת אישור ממרכזת הקורס ובניית ראשי הפרקים עם מרצה הקורס היא ההתחלה, כעת מתחיל מסע של איסוף החומר וכתיבת העבודה ואני מקווה בבלוג הזה לעדכן את קורות המסע.

אין תגובות: